Semester i Danmark

En av semestern veckor tillbringas i svärföräldrarnas stuga på Nordjylland. Har släpat med en hel IKEA-bag med produkter. Det visade sig vara ett smart beslut.

Utbudet av glutenfritt och laktosfritt är inte alls som här hemma i Sverige.

Jag har hittat laktosfri minimjölk, lätt naturell yoghurt och créme fraiche. Man klarar ju det nödvändigaste, men ärligt, minimjölk…

Till den där falafeln var ju tanken att vi skulle göra ett pita bröd, jag letade i Ålbæk, Hirshals och Hjørring efter sojamjöl utan att lyckas.

I Hjørring, på Super Best, har de enligt egen utsago det störta glutenfria utbudet. De har en stor hylla med Schär. På Super Best kan jag också rekommendera att gå bort till de andra mjölerna/nätterna/fröerna och kolla in Urtekrams utbud. Fast jag gick bet på sojamjöl.

I Hirshals var utbudet helt OK. Vi brukar gå på Super Brugsen och där hittade jag pasta, en del mjöler dock inget färdigbakat bröd.

I Ålbæk var jag på både Spar och Kiwi. På Kiwi hittade jag en brödblandning jag köpte. Lägger ut receptet här när jag test-bakat det. Det är en massa fröer, så ska man tillsätta ägg och vatten.
På Spar hittade jag också lite mjöl. Måste dock erkänna att när jag var tillbaka igen (för att leta efter en pool till dottern) så hittade jag en liten glutenfri hylla. Där fanns lite bröd, mjöl m.m. Nu hittade jag också sojamjölet jag letade efter dagarna innan. Dessutom var det en ekologisk sort från Tyskland, Bauck Hof. Det inhandlades naturligtvis!

I Skagen, på Rådhusbageriet, har de en frysdisk med glutenfritt (enstaka både gluten och laktosfritt). Där kan man också beställa om det skulle vara så. Jag köpte Kanelsnitter, Hindbærsnitter och ett Rugbrød. Önskar jag jag vore lyrisk, men jag tyckte både Kanelsnitter och Hindbærsnitter var alldeles för söta. Tyckte dessutom det var lite trist att brödet var bakat på mjölmix. Det kändes ungefär som en formfranska, med brunt bröd och enstaka fröer. Helt OK i smaken, men inte vad jag förväntade mig.

IMG_4872.JPG

Eftersom vi åker bil och bor i stuga kommer jag nog fortsätta ta med mig rätt mycket, men kände ändå att Super Best kommer få nya besök i framtiden.

super.best.was.the.best

Kommentera

