Hallonmuffins

Imorgon får vi besök. Vi tänkte hitta på nått lite gott till fikat och eftersom det är 4 barn har jag idag gjort muffins.

Sätt på ugnen: 180-200 grader

125 g mjölkfritt margarin (smält)
1½ dl linfröavkok*
1½ dl rismjöl
1½ dl potatismjöl
1½ dl socker
½ dl kokmarsánpulver** (OBS! Endast den som är mjölkfri!)
2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1 pkt frysta hallon

*Linfröavkok
2 msk linfrön
2 dl vatten
Koka i ca 5-6 min, sila ifrån linfröna. Använd gärna de avsilade linfrön till brödbak.
Avkoket har nu en konsistens som påminner om rå äggvita.
Låt svalna något.

** Kokmarsánpulver kan uteslutas, men ta då ½ dl mer rismjöl.

Blanda alla torra ingredienser noga.
Tillsätt margarin och linfröavkok, blanda noga med en slickepott.
Tillsätt till sist de frysta hallonen och vänd försiktigt runt i smeten.

Rekommenderas att papperssformarna ställs i en muffinsplåt och fylls till 2/3.
Grädda i ca 25 min på mittersta falsen.
Ta muffinsen ur plåten och låt svalna.

Jag hade bara miljömärkta stora bullformar som inte får plats i min muffinsplåt. Så jag får stå ut med varierande form på muffinsen och gjorde pga detta dubbel sats smet.

Ur miljö och giftsynpunkt är jag tveksam till pappersformar. Så om du inte har en muffinsplåt rekommenderar jag att du köper en av silicon. Det är förvisso en plast, men den mest hälsosamma idagsläget och det blir ingen miljöpåverkan med pappersformar och du slipper de gifter som de icke miljömärkta är belagda med.

IMG_4834-0.JPG

IMG_5110-0.JPG

Kommentera

