Knäcke – naturligt glutenfria

Idag har jag trotsat värmen och gjort fröknäcke. Tidigare har jag inte varit så förtjust i fröknäcken, men tänkte att det kommer vara trevligt med alternativ. Den här diagnosen tvingar mina smaklökar ut på nya äventyr och jag hoppas de vänjer sig!

1dl sesamfrön
1dl pumpafrön
1dl solroskärnor
1dl majsmjöl
0,5dl linfrön
0,5tsk salt
0,5dl rapsolja
2dl kokande vatten

Blanda alla ingredienser och häll över det kokande vattnet. Bred ut på bakplåtspapper, sporra till lagom bitar (eller bryt i ojämna bitar när brödet är gräddat).
Grädda i ca 1h i 150 grader. Det ska vara riktigt hårt när det är klart.

Tips: Med varmluft går det att köra flera plåtar samtidigt, öka bara satsen.

Min plåt blev gräddad lite länge 1h 15min, men smakbiten verkar OK. Lite brungräddat bara.

IMG_4870.JPG

Kommentera

