Formfranska – naturligt glutenfri

Det här med att hitta färdigbakat bröd utan vetestärkelse är verkligen en historia för sig.
Alla tips i norrort mottages tacksamt! Även Uppsala går bra.

Imorse bestämde jag mig för att baka, igen… Formfranska denna gången. Det är ett recept från Friends of Adam (FoA).
Så det blev en snabb sväng till affären och köpa Fibrex, sirap, brödkrydda och vallmofrön.
Jag var tvungen att ringa hem för att dubbelkolla att vi inte hade ljus sirap, mannen konstaterade att vi hade en massa konstiga påsar med mjöl och frön nu för tiden…

För en gångs skull jäste brödet, det var på G att sjunka ihop så det åkte in i ugnen. Den sjönk litegrann, så vi får hoppas den inte känns kompakt. Det fick dessutom färg! Just nu ligger den och gottar till sig innan jag ska skiva upp den och frysa in den.

Alla recept från FoA är gjorda för att de ska vara goda i ett par dagar. Det betyder att man måste låta dem vila innan man provsmakar. Varför man måste välja om det ska vara gott direkt eller efter ett par dagar när man bakar glutenfritt vet jag inte. Men kommer redogöra när jag fått svaret.

IMG_4983.JPG

IMG_4984.JPG

IMG_4986.JPG

Kommentera

