Småkakor

Ikväll kommer min bror, sambo och vovve. Vi ska äta middag tillsammans. Mysigt!

Allergier: gluten/vete, laktos och tomat.

På menyn: kycklinglårfilé på purjolöksbädd.

Superenkelt.
Hacka purjon och lägg i ugnssäker form. Bryn kycklingen och lägg på purjon. Salta och peppra. Knaperstek bacon och lägg ovanpå. Ha i grädde och strö på ost. Gratinera i ugnen tills kycklingen klar.
Serveras med ris och sallad.

Till ”efterrätt” bakade jag två sorters småkakor. Havrekakor med kakaonibs och cookies. Båda recepten är från Ulrika Hoffer Smarta sötsaker. De är alltså utan gluten (man måste tåla ren havre dock), mjölk eller vitt socker.

IMG_5157.JPG

Till vänster: Havrekakor

1 dl bovetemjöl
1 dl rårismjöl
1/2 dl ren havre
3 msk kokosolja
2 dl dadlar utan kärna
1 dl osvavlade aprikoser (alltså de bruna)
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljpulvee
1/2 dl kakaonibs

Sätt ugnen på 175 grader.
Kör alla ingredienser i matberedaren, utom kakaonibsen. De rör du i för hand efteråt.
Dela degen i 10 delar, rulla till bollar och platta till dem på en plåt.
Gräddas mitt i ugnen 15-20min, tills de fått färg.

Till höger: Cookies

1/2 dl mandelmjöl
1/2 dl bovetemjöl
1 dl ren havre
1/2 dl riven kokos
2 msk kokosolja
2 dl dadlar utan kärna
1 tsk vaniljpulver
1 ägg

Sätt ugnen på 175 grader.
Kör alla ingredienser i matberedaren, tills det är en jämn deg.
Rulla 12 till bollar och platta till dem på en plåt, ca 1cm tjocka
Gräddas mitt i ugnen 15-20min, tills de fått färg.

Kommentera

