Dietist

Den 22a var jag hos dietisten.
Känner att jag har mycket på benen, men ville höra vad hon har att säga.

En kort sammanfattning: besöket var helt värdelöst!

Hon visade kort vad det är som innehåller gluten och vad som inte gör det.
Hon håller med om att andningsbesvären tyder snarare på allergi än celiaki. Kombo?
Hon tycker det är beklagande att jag inte fått göra gastroskopi.
Hon hävdar att ALLA kan äta vetestärkelse utan problem.
Om man får problem beror det på att man ätit för mycket stärkelse.
Hon tycker det är vettigt med egen smörbytta.
Hon tycker inte jag ska undvika hantera glutenprodukter och kan även baka, om jag inte upplever andningsbesvär.
Hon hävdar att vetestärkelse är fritt från gluten trots att det innehåller <20ppm.

Jag kan inte säga annat än att jag visst känner av vetestärkelse. Vad är det för känsla jag får i kroppen och varför blir magen i olag annars? Jag kan inte med viljekraft framkalla diarré.

Jag tycker det är otroligt tråkigt att man rekommenderar folk som är kroniskt sjuka/allergiska att fortsätta äta det man inte tål.
Det är ju det man gör i praktiken.
En nötallergiker skulle aldrig bli rekommenderad att äta några smulor nötter varje dag. Men en veteallergiker/en med celiaki ska äta vete/gluten!
Vore det inte logiskt att undvika det man mår dåligt av?

Även om produkterna innehåller <20mg/kg och någon med celiaki "ska kunna" äta upp till 50mg/kg utan skada.

Kommentera

