Granola – naturligt glutenfri

Jag letar nya frukosträtter. Vill se om jag kan komma ur yoghurt å macka träsket. Testade chiapudding för ett par dagar sedan. Det kan kanske funka, men jag måste träna smaklökarna lite mer först.
Så i väntan på nya frukostvanor, har jag idag gjort en granola.

IMG_5398.JPG

IMG_5404.JPG

Kanel och ingefärs granola
4 dl bovetekross
2dl hirsflingor
2dl hackad valnöt
1dl solrosfrön
1dl pumpafrön
2msk kanel
1msk ingefära

3/4dl kokosolja
1/2dl agavesirap
1/4dl honung
1tsk vaniljpulver
1/2dl kokosflingor
1dl russin
1dl ananas

175gr. Blanda alla torra ingredienser i en skål. Värm kokosolja å blanda i agave, honung och vaniljpulver. Häll över de torra ingredienserna och blanda väl.
Lägg på bakplåtspapper och rosta i 20min. Rör om så det inte bränns.
Ta ut plåten och häll över kokosflingor, russin och ananas, rosta ytterligare 5min.
Låt svalna och häll över i bruk.

Jätte god!

Jag tänker lite Cajsa Warg. Man tager vad man haver, å det var det här jag hade. Receptet jag hade som mall hade boveteflingor, mandel, nyponpulver och tranbär i sig.

Det finns en nackdel med detta receptet. Den blir ganska söt. Belöningssystemet får dille och sockersug kan öka. Även om den är söt så är den ändå ganska snäll mot blodsockret. Agavesirap höjer i princip inte blodsockret alls. Å honung är bättre än vitt socker!

Kommentera

