Överkänslighet och andning

Jag försöker ta mig igenom en bok, eller rättare sagt den första av tre. Hittills har jag inte kommit så långt. De avhandlar ämnet: de vita gifterna och syftar till gluten, mjölk och socker.

Gluten har ju liksom givit sig självt att sluta med. Jag hade tidigare hört talas om leaking bowel och läst lite, men inte fördjupat mig på något sätt.

Mjölk och mejeriprodukter är djupt rotade i vår matkultur. Vad är pasta utan grädd/creme fraiche-sås? Vad är frukost utan fil? Vad är ett glas utan mjölk?
Mejeriprodukter är slembildande, så man borde ju tycka att åtminstone jag och alla andra astmatiker borde hålla oss undan det. Men det är svårt, när man är itutad sedan barnsben att något är nyttigt och bra för en.
Nu försöker jag minska, äter inte yoghurt, gör gröt på mandeldryck, försöker hitta andra alternativ (kokosmjölk/grädde) har blivit lite av en ersättare.

Jag har funderar mycket på familjens andra medlemmar, är det rätt att utesluta mjölkprodukter för dem med? Men så kom jag på, om vi bott i en annan del av världen så hade mejeriprodukter inte varit lika viktiga för vår kost.

Samma sak med gluten och socker. Vårt samhälle är uppbyggt runt en mat och FIKA-kultur. Vi träffas och dricker latte och äter bulle på något café. Vi bjuder hem någon på middag med en skagentoast, potatisgratäng kött och gräddsås och avslutar med en rulltårta med grädde och konserverad frukt.
Att tacka nej till kaffet och Bullen är som helgerån. Erkänn att du tittar lite snett på någon som tackar nej till kaffe, te, saft och en bulle.
Att säga då att man inte tål gluten och väljer bort mjölk och socker. Alien!

Hur som. Nu när jag mår bättre. Uteslutit det som är uppenbart gluten (inkl vetestärkelse), minskat socker och sista tiden i princip uteslutit mjölkprodukter. Känner jag kroppen bättre. Mer tydligt vad den tycker om och inte. En sak som nu är uppenbart att kroppen inte gillar är:

SULFIT, SVAVELDIOXID, SVAVELSYRLIGHET

Överkänslighetsreaktioner: framförallt hos astmatiker

Svaveldioxid förekommer naturligt i:
vin och öl (bildas vid jäsningen)
lök och kål (låg halt)

Finns i konserveringsmedel: E 220 till och med E 224, E 226 och E 227

Framställs syntetiskt.
Tillsätts torkad frukt, potatisprodukter, öl, vin.

Att jag nyser av vissa viner beror på detta. Att jag aldrig lärt mig dricka öl (vilket jag verkligen inte sörjer) beror nog dels på gluteninnehållet, men även sulfiterna.

En reaktion på ”Överkänslighet och andning

  1. Hej! Halkade in här på nå vis 🙂
    Jag har en dotter som är komjölksprotein allergisk. Visst är det en hel del trixande. Men det finns utmärkta ersättnings produkter. Jag lagar de mesta mat tillsammans fram till just det ska i grädde el dyl då lägger jag över i en ny kastrull åt henne 🙂

    Har även vänner och vänners barn med gluten och socker – & jag tycker det är jätte kul att experimentera med nya ”mjöler” & alternativ till socker. Vissa grejer är helt underbart goda 🙂 andra njä 😉

    Men jag tror över lag att man får det att funka med lite mer planering och ännu mer planering 🙂

    Det är verkligen en helt ny värld att utforska 🙂

    Lycka till hur du än gör 🙂

    Gilla

Kommentera

