Tankar efter gluten och mjölk provokation

Magen rasade inte lika kraftigt och lika djupt denna gången.
Jag gick å andra sidan inte på lika hårt med gluten denna gången.
Det som var absolut värst för magen var köpe-pizza. Den stod mig upp i halsen i flera timmar efteråt och magen var riktigt ”tung”.
Jag upplevde försämring av andningen efter att jag ätit en rågkruse, mer tydligt än efter en polarkaka. Undrar vad det betyder, om det betyder något.

Reflekterade att andningen överlag blev sämre igen, men det har redan släppt (1,5 dygn efter nytt uteslutande). Idag har jag nyst ett anfall. Det var precis när jag kommit in på gitarr-kursen. Lite gult i näsan imorse, men inga förkylningssymtom.
Jag har rapat vid ett tillfälle.
Magen känns inte så uppblåst idag, men jag har känt av den lite. Den är inte helt återställd, pratar mycket med mig och jag har lite luft.

På ett sätt känner jag att det är lite synd att det inte var så kraftig reaktion nu. Nu ska inte andningsbesvären förringas! Jag menar bara sett till magsymtom. Det gör det lättare att i tanken tänka att fusk vore OK.
Jag funderar på om jag har lösningen själv på varför det inte var lika allvarligt denna gången. Är det kanske så ändå att det handlar om en allergi och när det var en massa pollen i somras, så förvärrades symtomen pga det? Jag vet att man kan ha korsallergier på bl.a. råg, björk och gräs mot vete. Jag undrar om jag kommer få mer klarhet i om det är en allergi eller celiaki det handlar om när jag kommer på återbesöket hos näringsfysiologen.

Det är ju ändå sjukt att jag inte nyser och att jag andas bättre när jag inte äter gluten!

Jag har ju också galet torr hårbotten. Nu har jag faktiskt kört med en kur Fungoral. Tänkte att jag inte testat det på säkert tre år och jag kanske inte skulle vara så sjukt envis på att jag bara är torr. Men nu är det en tvätt kvar i kuren och det är ingen förbättring. Jag är absolut torrast direkt efter tvätt, och jag får inga nya flagor förrän jag tvättar mig igen. Så om jag tvättar mig, det får torka och jag sedan masserar/gnuggar hårbotten så att flagorna släpper så är problemet borta.
Nu är jag inte torr på resten av kroppen (lite på läpparna bara).
Så nu gror tanken ytterligare att det är något i schampoo/balsam som jag inte tål. Jag trodde verkligen att balsammetoden skulle funka för min torra hårbotten, men jag är lika flagig efter en balsamtvätt som en schampootvätt. Undrar om jag kommer få någon klarhet i detta vid återbesöket.

Jag fokuserar på att inte spänna käkarna. Slappna aaaaaav! Kommer på mig ganska ofta att jag spänner i leden, även om jag inte biter ihop tänderna. Jag tänker att om jag medvetet försöker slappna hela tiden, kanske tankebanan ändras och jag slappnar av automatiskt till slut.

Kommentera

