Improviserar jul-fröknäcke

Jag har tänkt testa fröknäcke på quinoamjöl för att se om det blir lite mer ”vanligt” knäcke av det hela.

Så imorse tog jag de sista två bitarna av min förra sats.
Alltså var det dags för en ny omgång.

Fast så tänkte jag att det snart e jul, så jag borde gå åt det juligare hållet istället. Så då tog jag teffmjöl istället.

Min kreation är just nu i ugnen så vi får se hur det smakar.

1dl sesamfrön
1dl pumpakärnor
1dl solroskärnor
0,3dl krossade linfrön
0,2dl chiafrön
0,5tsk Himalaya salt
0,5tsk kanel
0,5tsk kardemumma
0,5tsk mald ingefära
1krm nejlika
1dl teffmjöl
0,5dl kallpressad ekologisk rapsolja
2dl kokande vatten.

Blanda allt. Ta halva smeten och platta ut mellan två bakplåtspapper så tunt som möjligt, gör likadant med andra delen.
Grädda i varmluftsfläkt 150° i ca 50min, eller tills knäcket är ordentligt torrt. Låt svalna (och hoppas det inte blev för mycket pepparkaka av alltihop!)

/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/796/73432353/files/2014/12/img_6081.jpg

/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/796/73432353/files/2014/12/img_6084.jpg
Den med bra syn ser dottern sittandes på köksvågen i ugnsluckan. Kan meddela att den sade error.

Kommentera

