Glutenfri välling

I mitt nysande, som sakta men säkert ändå minskar, märker jag att vällingblandningen är en orsak till nysning.

Därför har jag bestämt att testa göra egen glutenfri välling till L.
Med mycket funderande på den vitaminberikade vällingen, kommer jag fram till att hon ändå äter ganska varierat och gör ett test.

RISK FÖR ALLERGI MOT NYPON, därför är mängden 2msk mot övriga 1dl. När man konstaterat att barnet inte är allergiskt så kan man ta lika delar av alla mjölerna.

1dl hirsflingor
1,5dl havregryn (jag har använt ren havre som jag själv inte äter längre)
1dl quinoamjöl
1dl bovetemjöl
1dl kikärtsmjöl
2msk nyponskalsmjöl

Mixa hirsflingor och havregryn till mjöl och blanda. Det funkar också med nyponpulver.

Till 2dl vätska tar man 1,5msk pulver. Låter det gärna dra en stund. Koka upp och låt sjuda några minuter. Låt svälla och svalna. Tillsätt 1,5msk olja och servera.

Man kan med fördel koka en större mängd och förvara i kylskåp upp till 5 dagar.

Just detta receptet blir lite tjockt att dricka ur nappflaska så jag späder med ca 40ml extra vätska. Och låter L äta så mycket hon vill.

2015/01/img_6441.jpg

Kommentera

