Om det där besöket

Jahopp. Den 19/1 har kommit och passerat. Det är dagen när livet gick in i ytterligare ett nytt skede. Tror jag. Jo, så är det nog.

Vi gick igenom alla mina prover, hårmineralanalysen, blodprover och avförinsprov.
Summa summarum. Överlag ganska ok. Lite dåliga blodvärden, men inte katastrof, förväntad låg zink, b- och d-vitamin. Även låg kalium, magnesium och kalcium. För mycket koppar i kroppen. Lite låg ämnesomsättning, men effektivt utnyttjande av det jag har. Födeämnesintoleranser och massor av Candida och jäst…

Så nu SKA sockret bort! Inget tillsatt socker i något! Minimalt med frukt och i så fall bara de med låg sockerhalt. Tabletter som ska hjälpa till att ha död på dem (dock inte antibiotika).

På’t igen med Omega-3. Egen d-vitamin istället för att sno dottern. Zink-tablett, järn-tablett samt magnesium och kalium-tablett.

Sedan ska en mängd födoämnen bort (t.ex svartpeppar och vitlök) och resten av maten roteras på 4 dagars schema. Alltså inte äta oftare än var 4:e dag, mer sällan är helt OK.
Ingen lagrad mat (typ inläggningar, ättika, vinäger), ingen jäst, inget mögel. Färskt, färskt, FÄRSKT, ska det vara!
Nötterna ska börja blötläggas innan jag äter dem. Inget jäst bröd, eller jästa drycker (öl och vin).
Vatten, vatten, vatten.
Inga spannmål, råg, korn, vete, havre går bort även humle och malt.
Ingen mjölk, ko eller get. Ska undersöka saken om buffel och får går bra.

Det som kan vara intressant att veta om t.ex ALCATs födoämnesallergitest är att de undersöker vilka ämnen som ger inflammation i kroppen. Inte vilka som ger en typisk allergisk reaktion. Så man får INTE bli lurad att, säg jordnötter, står på den gröna listan. Om man är allergisk kan man få en anafylaktisk chock av dem och dö, men kroppen blir inte inflammerad! Detta ska undvikas ändå!!!

Jag tycker inte det är en katastrof att jag måste undvika de ämnen jag ska undvika. Det som är jobbigt är rotationen. Igår åt jag ris, nu får jag inte äta det igen förrän om 3 dagar. Vad ska jag hitta på istället och även få i dottern? Nu åt jag gurka igår och får inte äta det igen på 3 dagar. Jag åt majs, inte igen på 3 dagar.
Maten måste noggrant planeras. Morgon, lunch å kväll, därtill mellanmål.

Stressen sköt i höjden och migränen som som ett brev på posten.

Jag backar. Måste inte planera 8 veckors matschema (även om jag vill). Om jag har 4 dagar kan jag rotera på dem och sedan komma på nytt eller byta ut eftersom. Enformigt, javisst. Funkar för kroppen? JAVISST!

Nu kan man undra vad jag ska få ut av allt detta. Målen är: mindre migrän, mindre huvudvärk, lättare allergi och astmabesvär, mer avslappnad, lugnare, gladare, piggare, mindre värk, mindre sendrag och pirr i kroppen, bättre sömn, mindre stressad, mindre problem i framtiden som potentiella problem med sköldkörteln, diabetes, cancer m.m.

Jag tänker att det här med maten känns som ett gigantiskt berg just nu, men snart kommer jag säkert på hur jag ska klättra. Stressen får jag aktivt jobba med. Försöka ta det lugnt, våga säga ifrån och tacka nej. Bli mer medveten i nuet och ta tillvara på den.
Jag hoppas få mer kunskap när jag pratar med psykologen igen. Tanken var att jag skulle gått dit igår, men denna gången valde jag att lyssna till huvudet och stanna hemma.

Jag tror att jag kan upplevas som besvärlig när jag inte vill äta saker mer. Det kommer vara jobbigt att säga nej (för jag vill ju säga ja), men jag tror det är bra för mig i slutändan. Jag tror att detta kommer göra mig till en bättre version av mig själv. Jag kommer bli mer effektiv på jobbet, bättre kvinna, hustru och mamma. Jag kommer kunna och vilja lägga energi på det som faktiskt ger mig energi.

En Mary 2.0. Troligen ytterligare lite tunnare.

Kommentera

