Rotations diet

Okej. Nu har jag hållit på en vecka med rotations dieten.
Det är inte en diet (iallafall inte för mig) som går ut på att tappa kilon (det gör jag ju så bra ändå), utan att variera maten mer och därför inte trigga systemet att bli känsligt för något.

Efter googlande utan superbra svar har jag förstått att det finns två typer. En variant där varje födoämne roteras på fyra dagars basis och en där hela släkter av födoämnen roteras var fjärde dag.
I ärlighetens namn vet jag inte hur jag ska rotera min mat, så en fråga är skickad till näringsfysiologen och jag hoppas på svar.

Jag har fått ett schema där dagar och födoämnen är indelade. Sedan gäller det att antingen hålla benhårt på schemat eller skriva upp allt som åker in i munnen för att hålla koll på att jag inte äter något oftare än var fjärde dag.

Det som är jobbigt är tre saker.

Nr1. Göra matschema. Har lagt ned uppskattningsvis 5h på att komma på mat för en vecka. Det gäller då frukost, mellis, lunch, mellis, middag och kvällssnack. Att försöka äta lite varierat över dagen, men med ca 30 saker att välja på är inte speciellt enkelt eller varierande eller kul.

Nr2. All stärkelse ingår i schemat också så klart. Ris en dag, potatis en annan osv. Detta gör att om jag skulle äta en smörgås gjord på säg quinoa, ris och bovete, får jag inte äta något av det de närmare fyra dagarna. Då har jag inget att äta till den lagade maten.

Så allt bröd ligger i frysen och väntar på att mannen ska äta upp dem. Jag överväger att göra ett fröknäcke med bara en/få sorters frön för att hålla schemat, men inte bestämt mig än.

Dessutom är en dag stärkelsefri och hittills har det varit två hungriga dagar.

Nr4. Jag vet inte hur jag ska tänka när jag lägger till nya födoämnen i schemat. Jag hoppas få klarhet i det när jag får svar från näringsfysiologen.

Vissa dagar känns otroligt torftiga. Till lunch idag åt jag kokt sötpotatis och kokt hoki, såsen blev bara pannkaka och jag slängde den.

Jag funderar desperat på flera sorters grönsaker, för det känns också väldigt sparsamt vissa dagar.

Annars har jag inget problem med att hålla mig ifrån sockret. Upplever inte själv att jag har abstinens. Det är trist att bara få äta max en frukt om dagen (speciellt de dagar då det är lite grönsaker på schemat). Men jag kämpar på.

Idag fattade jag dessutom ett alldeles eget beslut. Jag har varit dålig i magen (läs diarré) sedan dag 1 på rotations dieten. Fast jag skyller inte alls på den, utan snarare kosttillskotten jag äter. Så idag har jag inte tagit någon. Kvaliteten har känts OK. Avvaktar kanske en dag till. Sedan tar jag EN sort, om magen klarar den så lägger jag till ytterligare en. Fortsätter så tills jag kommer underfund med vilken det är som spökar och så får vi se hur vi ska göra med det.

Jag önskar jag kunde få gå 5min i mina skor om 1år. Skulle vilja känns vad det är jag jobbar mot. Känna att jag förhoppningsvis tycker det är värt allt detta.
Fast jag har ju inget val. Det är bara att köra pannan i kaklet och hoppas på det bästa. Det finns inget annat alternativ.

Kommentera

