Fröknäcke (1a rotations schemat)

Edit: nytt recept på fröknäcke Dag 4 och kex till Dag 1 & 3 kommer.
Ej aktuellt recept för mig, sedan feb -15.

Åh vad jag saknat bröd dessa dagar!
Idag lusläste jag mitt rotationsschema och insåg att just idag fanns möjlighet till ett fröknäcke.
Så fröna lades i blöt enligt anvisning från Under vårt tak.
Okej, jag fuskade lite med linfröna och torkade dem en aning, först bara.
Undrar om det ens går att torka dem eftersom man (jag) inte får bort all gelé runt fröna.

Fröknäcke
½ dl hela linfrön
½ dl pumpakärnor
1 dl solroskärnor
1 dl boveteflingor
2 dl rårismjöl
½ tsk salt
2½ dl kokande vatten
½ dl olivolja
Lite flingsalt

Blanda linfrö, pumpakärnor, solroskärnor, boveteflingor, mjöl och ½ tsk salt i en skål. Häll i kokande vatten och olja och rör ihop till en smet/lös deg. Fördela degen på två plåtar och platta ut till en väldigt tunn kaka med hjälp av händerna. Skär ”brytskåror” och strö över lite flingsalt innan plåten ställs in i ugnen i 150 grader i en timme.

Vräk i dig eftersom du inte får äta det igen på fyra dagar!!!

IMG_6514

Kommentera

