SEMLA – Dag 4

EDIT: tyvärr blev bullarna undergräddade. Har förlängt tiden lite, men man skulle kanske t.o.m överväga stektermometer för att försäkra att de är klara. Eller så har jag helt enkelt haft i för mycket vatten… who knows… Kokosgrädden skulle behövt lite lime (vilket inte var tillåtet idag) för att mildra kokossmaken lite.
Betyg: misslycket MEN JAG FÖRSÖKTE IALLAFALL!
…..
Idag är det fettisdagen.
Jag velade länge och väl om jag skulle göra semla eller inte. Vi ska bort ikväll och de skulle inte bjuda på semla.

Men så hade jag en öppnad kokosgrädde… och det ena ledde till det andra. Så nu blir det ändå.

Här kommer ett recept på äggfria, sockerfria, glutenfria, jästfria och mjölkfria semlor.

Receptets grund kommer från Elin Schultz.

Låna arrow (nr 109) från Dag 1.
Extra foods: psyllium (nr 81) och kardemumma (nr 113)

Bullar 2st
0,5tsk bikarbonat
0,25tsk askorbinsyra
1msk arrow
0,5dl mandelmjöl
0,5dl rismjöl
1,5tsk fiberhusk
0,5krm kardemumma
5msk vatten

Blanda allt och låt svälla 5min. Grädda i mitten av ugnen 175° i ca 15min.
Låt svalna helt!

IMG_6586
(Eftersom de inte innehåller något ägg så blir inte ytan brun vid gräddning. Om man vill ha ägg i istället så uteslut arrow och 3msk vatten och ha i ett (1) ägg istället.)

Mandelmassa
0,5dl mandelmjöl
ca 1tsk vatten (mängden beror på hur torr mandelmjölet är)
Ev Stevia som sötning

Kokosgrädde
Kyl alla redskap och kokosgrädden (idag använde jag Garant kokosmjölk 17%)
Ev stevia till sötning
Ev lime för att mildra kokossmaken.

IMG_6588

En reaktion på ”SEMLA – Dag 4

  1. Hello!
    Tänkte på dig idag när jag åt min semla… Hoppas din blev god! Du blir grym på kunskap i din kamp mot att må bra, men önskar att du får må bättre snart!! Kram

    Gilla

Kommentera

