Effekter av te och Balans

Nu när min kaffe konsumtion är nere på ca 1 kopp i månaden så har istället te-drickandet ökat.

Har köpt hem ekologiska örtteer (från USA).

Frågan är dock, när ska man dricka vad?

Yerba Mate – Innehåller lite koffein. Är lite uppiggande. Motverkar dåligt kolesterol. Många antioxidanter. Ökar syresättningen. Dämpar hungerkänslor. Nr 51

Pepparmynta – Innehåller inte koffein. Lugnar tarmarna och ökar matspjälkningen. Bra vid orolig och gasig mage. Uppiggande effekt. Kylande effekt. Släkt med basilika och chia, Nr 72.

Kamomill – Inflammations hämmande. Bakterie dödande. Lugnande och rogivande. Avslappnande effekt på glatt muskulatur (mage, tarm, livmoder). Svettdrivande. Nr 77 och släkt med bl.a. stevia och dragon.

Ska fungera som hjälp vid lättare huvudvärk och migrän, även mensvärk.

Rooibos – Koffein fritt. Bra att dricka på kvällen. Sägs ha positiva effekter på astma, allergi, hösnuva och exsem. Nr 114.

Svarta & gröna téer – innehåller koffein. Avrådes under Candida. 

Kaffe – innehåller koffein. Avrådes under Candida.

En stor anledning till att candidan kan få överhand är dels felaktig kost, men också stress. (Läs mer om detta på sidan om Candida). Så en stor del av läkningen är att ta hand om sig själv. Hitta balansen i sig själv och sin vardag. Sluta stressa. Tycka om sig själv och genom det också folk i sin omgivning.

Därför är det kontraproduktivt att dricka drycker med koffein, eftersom det ”drar igång” kroppen och man vill att dem ska vara så så lugn som möjligt.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s