Choklad cookies – Dag 3

Till att börja med vill jag säga att kakao inte är optimalt när man försöker behandla sin candida. Kakaon är nämligen fermenterad (jäst). Bönorna jäses så att grodden förstörs och kärnan blir porös och brun. Med det sagt, så kan det ändå hända att jag kommer ta mig lite choklad. Någon enstaka gång iallafall. En liten bit.

Till födelsedags fikat idag blir det choklad-svartabön-cookies till mig.

Receptet som jag modifierat lite har jag hittat här.

Extra foods

Svarta bönor: nr 45

Kakao: nr 55

Stevia: nr 77

Choklad cookies 10st

2,5dl blötlagda svarta bönor

2msk hasselnötssmör

2msk hasselnötsmjölk

2msk bovetemjöl

4msk kakao

1/2tsk ren Stevia (tog knappt det)

1tsk kanel

1,67krm bikarbonat

0,85krm askorbinsyra

Mixa sköljda bönor, hasselnötssmör och hasselnötsmjölk till en slät massa. Blanda alla torra ingredienser för sig, blanda i det blöta tills det precis blandats. Rulla bollar och lägg på bakplåtspapper och platta till lätt. Ha på aningen salt.

Grädda i 180° (ca 170° varmluft) i 20min och låt svalna helt!





EDIT: Nä, dessa kakor va inget för mig! Hade lite choklad hemma som det fick bli till kaffet istället.

Fast glad att jag försökte!

Kommentera

