”Välja diet”

Tankar från soffan.

Jag vet redan nu att jag inte kommer äta som jag gjort tidigare. Även om jag inte åt allt för osunt, så äter jag ju desto sundare nu.

Jag funderar mycket på hur det kommer bli. Vad som kommer passa bäst. Hur ”förlåtande” magen kommer vara. Vad jag tror kommer va bäst för knopp och kropp på lång sikt.

För en sak är säkert! Vi blir vad vi äter och vi kan nog motverka det som kommer genom att välja en annan väg.

Låt mig ge två exempel.

Diabetes. Det finns på både min mammas och pappas sida. Jag tror att uppkomsten av diabetes typ-2 är kost och leverne beroende (varför skulle folk annars kunna behandla den genom omläggning av kosten). Med andra ord: om man redan i yngre år (ja, 35 får räknas som ungt) tar hänsyn och undviker mat som är allt för krävande på insulinet så borde man kunna undvika diabetes i framtiden.

Astma. Det är ju en inflammatorisk sjukdom i luftrören. Om man slutar/minskar att äta inflammationsgivande mat (som gluten, processerad mat, socker m.fl) som triggar inflammation och istället äter mat som hämmar inflammation (som grönsaker, fisk, vissa nötter, bär m.fl) så kommer inflammationen i luftvägarna att minska eller kanske t.o.m läka ut helt.

Den sjukt stora skillnaden jag märkte på andningen när jag slutade med gluten är otrolig! För tillfället (när jag äter mer inflammations hämmande mat än triggande) så glömmer jag bort mina mediciner. Det är ett gott betyg på att detta faktiskt funkar!

Jag har INGET emot maten jag äter, det enda lite grumliga just nu är rotationen jag måste följa. Det gör det hela lite extra kravfyllt och jag kan inte laga allt jag skulle vilja utan för stora ”uppoffringar”.

När jag är ”färdig” behandlad kommer troligen min kosthållning gå åt raw/paleo/lchf-hållet. Ta det gottaste ur varje fack och fortsätta äta inflammations hämmande, uppbyggande, frisk och nyttig mat.



Kommentera

