Mungbönsnudlar med sesampanerad lax och wakamesallad – Dag 4

När jag var på Kajsa Warg för en tid sedan så hittade jag sjögräs av olika slag. Bland annat Wakame.

Nu efter mycket om och men så har jag lyckats slänga ihop ett recept i huvudet, som vi hoppas kommer falla i god jord.

Stek laxen (gärna panerade med sesamfrö) och koka munbönsnudlarna enligt anvisning.

Wakamesallad: 2port

50g wakame

(4 msk risvinäger – utgår pga min diet)

4 msk soja (ska egentligen också utgå, men provar idag om jag får reaktion)

4 tsk sesamfrön

2 tsk chili (eller efter smak)

(2 tsk socker)

Hur:

Blötlägg den torkade wakamen i vatten i 10-20min. Låt rinna av och ta bort stammen från bladen (om den finns kvar). Blanchera i hett vatten och kyl ned i kallt vatten för att fräscha upp och bättra på färgen. Lägg wakamen på papper för att det överflödiga vattnet ska sugas upp och strimla.

Blanda med de övriga ingredienserna och servera genast.

Kommentera

