Äppelmuffins

Hos Rawfood familjen hittade jag ett recept på en äppelmuffins jag var tvungen att testa.

Receptet har jag klistrat in här nedan, men gjort en liten justering. Jag har tagit bort sötningen (förutom den naturliga som kommer från dadlarna). Dessutom rekommenderar jag att blötlägga dadlarna innan, så att det är lättare att göra dadelkrämen.

Torra ingredienser:

  • 1 dl kikärtsmjöl
  • 1,5 dl bovetemjöl
  • 1 tsk bikarbonat
  • 1 tsk kanel
  • 1 tsk kardemumma
  • 1 tsk äkta vanilj pulver

Börja med att blanda alla torra ingredienser noggrant i en bunke.

Blöta ingredienser:

  • 3 dl vatten
  • 1/2 dl krossad linfrön
  • 1 äpple
  • 1/2 tsk salt

Mixa alla blöta ingredienser i en mixer (high speed blender) tills det blir slätt. Blanda sedan ner detta i bunken med torra ingredienser. Rör runt till det blir en krämliknande konsistens.

Fyllning:

  • äppelbitar
  • halverade hasselnötter

Dadel-Kanel Kräm:

  • 12 dadlar
  • ca 1,1 dl vatten
  • 3 tsk pressad citron
  • 3 tsk kanel
  • nypa salt

Smaka av så det blir lagom sött för just dig.

Ta 1 msk av smeten och lägg i botten på muffinsformarna, ca 10 st. Jag använde mig av silikonformar. Lägg ner lite typ 3 klickar av dadel-kanel krämen och sätt ner några äppelbitar.

Lägg på ytterligare 1 msk av muffins smeten och klicka ner en dadel-kanel kräms dutt och swirla ut den med fingret, lägg på en äppelbit och lite halverade hasselnötter.

Grädda i ugnen ca 10-15 minuter på 175 grader. Kolla med en sticka, om den är torr är dom klara. Ta ut och lägg över en handduk medans de svalnar.

Kommentera

