Vegansk ost

Idag hittade jag ett recept på FB som jag måste testa.

Jag har ju vant mig av med ost, men ibland är det kul med på lägg på mackan (förutom skinka, avocado m.m.)

Vegansk ost

8 dl vatten
3 dl cashewnötter
1.5 dl bjäst
2 dl finrivna morötter
6 msk citronsaft
3 msk agar agar
1-2tsk örtsalt
2 krm cayennepeppar
2 krm vitlökspulver (funkar kanske lika bra med lökpulver)
2 msk paprikapulver

Gör så här:
Mixa torrt med torrt till ett fint mjöl.
Koka upp de rivna morötterna med vattnet i 10 min.
Tillsätt citron och sen agar agar i vattnet under omrörning och rör ordentligt så det inte blir klumpigt.
Låt sjuda i 5 min.

Häll morotsblandningen i mjölet och blanda väl. Mixa slätt.

Häll upp i burk med lock och låt svalna några timmar. (Jag hällde upp i 3 mindre burkar, så jag fick 3 mindre ostar)
Häll ut osten på bricka när den skall användas.

Jag tackar Liv Ranweg för receptet!

Kommentera

