Om att vara upplyst.

Ibland önskar jag tillbaka till det naiva livet jag hade innan. När all mat var bra mat (okej fast food m.m var inte bra, men  ni fattar), när möbler å mattor bara var fula eller snygga, när kläder var harmlösa tyger man sätter på kroppen.
Nu vet jag att all man inte är bra mat även fast vi sedan länge är förledda att tro det. Att våra möbler å mattor innehåller gifter som ett litet kärnkraftverk (okej det var kanske en överdrift men ändå). Att kläderna jag sätter på kroppen till skilda grader är farliga för mig, miljön och alla personer som varit med i tillverkningen.
Jag kan längta tillbaka till en shoppingtur när jag bara köper det jag tycker är snyggt, utan en tanke på tillverkning och miljöpåverkan.

Jag kan längta tillbaka till att köpa en soffa som är snygg å skön, utan att tänka på att den läcker gifter.

Jag kan längta tillbaka till en tid när det bara var att slänga i sig en portion pasta carbonara när man var hungrig utan att fatta att det var därför jag blir trött, uppblåst, svårt att andas, allergisk och allt annat möjligt och omöjligt.

Jag önskar tillbaka till en tid då jag kunde gå och köpa en enkel kudde utan tanke på att mitt älskade barn tillbringar längsta tiden på plast, flamskyddsmedel, ftalater och annat smått och gott.
Istället tillbringar jag timmar framför min dator och utsätts för dess strålning och det trådlösa nätverket för att bestämma om jag ska sy eller köpa en kudde. Vilka alternativ som finns på hälsosamma täcken. Vilken soffa som är skönast och snyggast utav de hälsosamma alternativen. Letar recept med hälsosam mat.

För hur ska jag nu kunna köpa en soffa som är hälsofarlig och sitta i den själv. Låta mitt barn och min man göra det. Hur skulle det vara möjligt?!

Kommentera

