Candida – vad är det och hur blir man av med det?

Testa googla ”candida överväxt” eller ”candida overgrowth” en gång, så får du se vad som ploppar upp!

Lita inte heller fullt ut på det som jag skriver här. Läs runt och skaffa dig en egen uppfattning! Allt som står här kan jag inte använda mig av själv pga intoleranser, men väljer ändå att skriva det här för att försöka få inlägget så komplett som möjligt. (*) är saker jag måste unvika pga intoleranser.

Enligt vissa källor så lider 80% av befolkningen i västvärlden av en överväxt av jäst-svampen Candida. Det finns flera olika sorters Candida, men den vanligaste man får överväxt av är Candida Albicans. Candida Albicans är en naturlig del av tarmfloran, men är en opportunist och kan ta över i magen. Candida är relativt harmlös och kan leva tillsammans med andra bakterier, men om immunförsvaret blir nedsatt (pga t.ex antibiotika, dålig kosthållning, p-piller, stress och intoleranser) ser jästen sin chans och börjar växa till sig.

Även faktorer som en diet som består till mesta delen av processerad mat (korv, bacon, m.m.), stor mängd kolhydrater, socker och större mängder alkohol ger också Candidan en chans att ta över.

Symtom på Candida. Om en person har Candida har personen nästan alla symtom nämnda nedan, i varierande grad.

  • Narig eller torr och flagig hy
  • Socker-sug och sug efter kolhydrater
  • Huvudvärk
  • Förstoppning
  • Dålig andedräkt
  • Mycket gas och svullen mage
  • Utslag och kliande hy
  • Dålig matsmältning och sura uppstötningar
  • Olika grader av depression
  • Hjärndimma
  • Glömska
  • Irriterad och humörsvängningar
  • Trötthet
  • Återkommande urinvägsinfektioner

Anti-Candida Dieten

Efter att ha läst runt, har jag bestämt mig för att inte göra en helt strikt Candida diet. Detta för att jästsvampen behöver lite ”socker” för att luras ut och på så sätt möjlig att avlägsna. Om man äter en helt stärkelse och sockerfri diet, så kan svampen krypa längre in i kroppen i jakt på näring.

Det tar ofta 1,5 -2 år att blir helt av med Candidan. Man ska försöka hålla sig första 3-6 månaderna och sedan släppa tyglarna mer och mer. Varje bakslag gör att Candidan blossar upp lite igen. Om man kommer på att man gjort fel, får man helt enkelt lära sig av sina misstag. Tänk INTE att man ändå ”sabbat” den dagen och synda lite till!

Socker

Stevia och Stevia Plus är det allra bästa substitutet för sockar. Stevia påverkar inte blodsockret, men har en liten bismak. Det är dock det mest hälsosamma alternativet.

Xylitol är bevisat effektivt mot svamp och hämmar Candidan. Nackdelen med Xylitol är att den innehåller socker-alkholer och kan öka blodsockret. Den har också en ”lösande” effekt om man överkonsumerar. Ingen bismak.

INGA FRUKTJUICER, de innehåller massor av socker. Däremot är det OK att ”juica” frukt och grönt i råsaftscentrifug.

Kött, fisk och mejeri

Inget panerat kött, det kan innehålla levande jäst

Ingen processerad mat som korv, bacon och deli-korv.

Ekologiska, frigående ägg

Inget margarin eller andra smörsubstitut (dock ska Ghee, vara OK)

Inga mejeriprodukter, pga sockerinnehållet

Ekologiskt kött är det bästa alternativet om man väljer att äta kött.

Vildfångad fisk eftersom mycket fisk innehåller mycket kvicksilver och jäst som kroppen reagerar mot. Låt dig inte luras av att lax ”ska vara” chock-rosa, det beror på maten den får.

Fermenterad mat

Ingen lagrad mat som kimchi eller surkål. Om man inte vet vilken typ av Candida man har och vilka goda bakterier som fattas, kan de göra att obalansen i tarmfloran rubbas ytterligare.

Stärkelse

Ingen/minimalt med vit potatis. Sötpotatis är bättre.

Inga/minimalt med linser och bönor

Inga/minimalt med spannmål. Ät endast liite pasta, ris, majs, hirs, quinoa, amaranth, bovete. Om man utesluter dem helt så starta med svart vildris, quinoa och bovete efter ca 30 dagar.

INGEN JÄST innefattar, bagerijäst och bryggerijäst (öl, vin, starksprit, vinäger, ättika)

Dryck

INGEN läsk, enstaka glas med bubbelvatten är OK.

INGEN/minimalt med kaffe (även decaf). Det påverkar levern mycket, innehåller mycket bekämpningsmedel, är urindrivande och påverkar binjurarna. Undvik i största möjliga mån!
Däremot är örtteér väldigt bra! Det allra bästa teét är Pau D’Arco te, om man inte gillar smaken så kan man blanda den med ett annat örtigt te.

Drick mycket vatten! 1,5-2l dagligen. Allra bäst är filtrerat vatten. Citron*, ofiltrerad ekologisk äppelcidervinäger är bra att ha i vattnet. Drick mellan måltiderna istället för till måltiderna för att bättra matsmältningen!

Pepparmint och ingefärs* te lugnar magen.

Smakförstärkare

Inga inläggningar, salladsdressingar, gröna oliver eller sojasås. Däremot egen salladsdressing gjort på olja, linfrö, vitlök* och citron* är väldigt bra.

Ingen vinäger. Detta innefattar bl.a.a ketchup, senap, BBQ sås, sojasås och majonäs. Vinäger bryggs i jäst. Dock är ofiltrerad ekologisk äppelcidervinäger OK.

Svarta oliver i vatten funkar bra!

Oljor och nötter

Endast ekologiska, extra-virgin och kallpressade oljor. Undvik majs och jordnötsolja!

Inga jordnötter eller jordnöttsprodukter. På vissa ställen står det att andra blötlagda nötter och frön är OK, känn efter hur det fungerar för dig! Ät inte mer än en näve! (Cashew och pistachnötter nämns som andra nötter man bör undvika)

Ingen/minimalt med choklad, eftersom även det innehåller aflatoxiner (mögel).

Fett är din bästa vän när du försöker ta död på Candida! Ät fet vildfångad fisk, avocado, kallpressade ekologiska extra-virgin oljor och nötter!!

Alkaliska grönsaker är ett måste!

Alla grön löviga grönsaker är bra när man försöker bekämpa Candida. De är alkaliska och detoxar. Exempel på dessa är: alfalfa, sparris, paprika*, brysselkål, broccoli och annan kål. Morot är lite kontroversiellt, de bildar socker när de äts, men motverkar också svamp och hindrar jäst-infektionen från att sprida sig. Morot ska ätas rå om man äter dem! GI-indexet höjs till det dubbla när man kokar dem.

Bra ”candida” grönsaker är okra, squash*, kålrot, zucchini*, selleri, spenat, skärbönor, sallad, roccula, blad från betor, bok choy, kål, mangold, gurka, endive, Provencalisk salladsmix, mâchesallad, radicchio, räddisa, groddar, krasse, röd paprika*(ej grön), broccoli, brysselkål, annan kål som ej bildar huvuden, maskros, aubergine, vitlölk*, blad av kålrot, blad från senapsplantan, gräslök, lök, salladslök och sharlottenlök.

Ät så mycket klorofyll som möjligt. Färska grönsaker och färsk pressad juice är ett måste!

Inga/minimalt med tomat (första 30 dagarna)

De allra flesta örter är bra att använda i matlagning, de ger smak och ger medicinska effekter. Ät gärna dulse (alg) för att få i dig jod. Om du använder salt använd rosa Himalaya salt eller Celtic sea salt. Glöm inte jod:en!

vitlök* motverkar svamp i blodet och är anti-mikrobiellt, även oregano!

DET SOM STÅR PÅ DENNA SIDA ERSÄTTER PÅ INGET SÄTT EN KONTAKT MED LÄKARE/NÄRINGSTERAPEUT. MAN BÖR ALLTID KONSULTERA UTBILDAD PERSONAL!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s